Friday, May 11, 2007

Apa ca element al vietii si mijloc de sfintire


Din punct de vedere crestin, natura nu este un depozit de resurse menite sa serveasca unui consum egoist si iresponsabil, ci locul in care omul nu este stapan,ci,administrator. Astfel, apa, element indispensabil vietii umane, face parte, si ea, din categoria celor afectate de tendintele stapanitoare ale omului. Ea nu are numai o valoare biologica, ci si multiple valente existentiale, fiind indiscutabil unul din cele mai vechi si universale simboluri religioase. Semnificatiile simbolice ale acesteia pot fi reduse la trei teme dominante: origine a vietii, mijloc de purificare, mijloc de regenerare.
Apa este legata de toate dimensiunile vietii, fiind prezenta atat inlauntru, cat si in afara omului. Prin invocarea rugatoare a Duhului Sfant, Biserica lui Hristos arata apa drept materie transfigurata, capabila de regenerare si de sfintire a omului si a lumii intregi, izvor de nestricaciune, har de sfintenie, dezlegare de pacate, vindecare de boli, diavolilor pieire, de puterile cele potrivnice neatinsa si plina de putere ingereasca.
Prin insusirile sale, ea sterge toata faradelegea si toata necuratia. Numai apa botezului are darul de a curata pacatele si ea este conferita doar o singura data, pentru ca prin ea Dumnezeu confera renasterii noastre o noua stare, aceea de om fara de pacat.
Fundamentul antropogenic al problemelor ecologice arata ca noi schimbam lumea inconjuratoare dupa lumea noastra interioara si de aceea transfigurarea naturii trebuie sa inceapa cu transfigurarea sufletului. Potrivit gandirii Sfantului Maxim Marturisitorul, omul poate sa transforme tot pamantul in rai numai atunci cand va purta raiul in el insusi.

No comments: